Ford Kuga 2023 PHEV sau FHEV. Ce înseamnă și care este varianta mai potrivită?
Ford Kuga este promovat în România ca cel mai bine vândut SUV hibrid dar variantele de motorizare oferite pot pune în dificultate eventualii cumpărători.
Cu toate că un dealer Ford vă poate explica în detaliu versiunile, echipamentele și motorizările disponibile pentru Kuga, vom încerca să prezentăm și noi câteva detalii și statistici referitoare la cele două tipuri de motorizări hibride, respectiv PHEV și FHEV.
Ce este PHEV?
PHEV este prescurtarea de la „Plug-in Hybrid Electric Vehicle” și reprezintă combinația dintre un motor termic și un motor electric ce poate fi încărcat la o priză, prin regenerare în timpul mersului sau de către motorul termic.
Ce este FHEV?
FHEV este prescurtarea de la „Full Hybrid Electric Vehicle” și reprezintă combinația dintre un motor termic și unul electric, fără posibilitatea de a fi încărcat la o priză.
Asemănarea dintre cele două tipuri de motorizări hibride este faptul că motoarele electrice funcționează separat sau în tandem cu motorul termic, fiind încărcate prin regenerare sau de către motorul termic, diferența majoră fiind că PHEV are o baterie mult mai mare decât FHEV plus posibilitatea de fi încărcat la o priza rezidențială sau specială.
De asemenea, la PHEV motorul electric îți permite să parcurgi o distanță de câteva zeci de km consumând doar energie electrică, în schimb la FHEV motorul electric funcționează mai mult ca un ajutor pentru motorul termic, avantajând sistemul start-stop, pornirile ușoare dar și demarajele în forță.
Dar care variantă Kuga este mai utilă, PHEV sau FHEV? Să vedem mai jos ce ne spun datele.
Datele de mai jos se referă la Ford Kuga generația a 3-a, motorizare 2.5L benzină-hibrid cu tracțiune față (4x2) cuplată la o transmisie automată.
Motorizare
Kuga PHEV are un motor termic, natural aspirat (fără turbo) de 2485 cm3 plus un motor electric cu o baterie de 14.40 kWh. Puterea totală este de 224 CP (165 kW) cu un cuplu de 300 Nm.
Kuga FHEV are un motor termic, natural aspirat (fără turbo) de 2485 cm3 plus un motor electric cu o baterie de 1.10 kWh. Puterea totală este de 190 CP (140 kW) cu un cuplu de 280 Nm.
La ambele versiuni motorizările sunt cuplate la transmisii automate de tip CVT.
Observăm aici diferența clară între bateriile motoarelor electrice ceea ce se vede și în caii putere, PHEV având 34 CP în plus față de FHEV.
Performanțe
Kuga PHEV atinge o viteză maximă de 200 km/h iar distanța de la 0 la 100 km/h o parcurge în minim 9.2 secunde.
Kuga FHEV atinge o viteză maximă de 196 km/h iar distanța de la 0 la 100 km/h o parcurge în minim 9.1 secunde.
Cu toate că PHEV are 34 CP în plus față de FHEV vedem că diferențele de performanță sunt minime, ba chiar de la 0 la 100 km/h FHEV stă teoretic mai bine. Acest lucru se datorează în principal greutății bateriei electrice, PHEV având cu 143 kg mai mult decât FHEV.
Consum/Norme de poluare
Ambele variante se încadrează în normele de poluare Euro 6.
Emisiile poluante sunt de 32.00 gCO2/km WLTP pentru PHEV și 123.00 gCO2/km WLTP pentru FHEV.
Consumul declarat WLTP combinat este de 1.4 litri/100km pentru PHEV și 5.4 litri/100km pentru FHEV.
Consumul în ciclu real pentru PHEV este de 5.9-7.1 litri/100km în extraurban, 9.4-11.3 litri/100km în oraș și 7.9 litri/100km combinat.
Consumul în ciclu real pentru FHEV este de 5.7-6,8 litri/100km în extraurban, 9.1-10.9 litri/100km în oraș și 7.6 litri/100km combinat.
Capacitatea rezervorului de carburant la PHEV este de 42 litri iar la FHEV este de 51 litri (54 litri pentru varianta 4x4).
Cifrele oficiale referitoare la emisiile CO2 și la consumul WLTP combinat probabil că nu o să le vedem niciodată în mod real. Pentru PHEV emisiile de 32.00 gCO2/km și consumul 1.4 litri/100km le putem atinge doar dacă folosim autovehiculul în special în ciclu electric, ceea ce presupune costuri extra la factura de curent.
Ceea ce putem observa însă este că într-o utilizare normala, benzină-hibrid, ambele variante vor consuma aproximativ la fel. Trebuie să luam în calcul și că volumul rezervorului de combustibil la PHEV este de doar 42 litri, cu aproape 10 litri mai mic decât FHEV. Probabil cei de la Ford s-au gândit că diferența de km între cele două rezervoare este făcută de parcurgerea unor distanțe doar în modul electric pentru PHEV, acest lucru fiind adevărat doar dacă autovehiculul este încărcat la priză în mod regulat.
CONCLUZII
De ce să alegem PHEV?
Alegem PHEV dacă avem posibilitatea de a încărca autoturismul mai des la priză, de preferat priză specială auto cu încărcare rapidă.
Alegem PHEV dacă folosim autovehiculul mai des în oraș.
Alegem PHEV dacă avem reduceri de taxe pentru persoane fizice sau juridice ce se referă strict la emisiile de CO2 nu la norma de poluare de tip Euro.
De ce să alegem FHEV?
Alegem FHEV dacă folosim autovehiculul într-un ciclu mixt, oraș-extern.
Alegem FHEV dacă ne dorim un autoturism nou hibrid fără să ne facem griji unde și când îl încărcăm.
Alegem FHEV daca ne dorim un autoturism cu o distanță mai mare de parcurgere folosind modul mixt, benzina-electric.
În concluzie, credem că Ford Kuga PHEV 2023 se adresează în special persoanelor juridice care ar beneficia de niște taxe mai reduse sau unor persoane ce își doresc o mașină electrică dar care încă nu sunt pregătite să facă acest pas, având totuși nevoie să parcurgă din când în când și distanțe mai lungi, ceea ce un autoturism pur electric încă nu le poate oferi.
Tuturor celorlalte categorii de persoane le recomandăm Ford Kuga FHEV 2023, un SUV puțin mai simplu dar care ține pasul cu noile tehnologii.
Un mare minus din partea noastă este oferit capacității rezervorului de combustibil. Considerăm că este mult prea mic la ambele variante pentru un autovehicul din această categorie, mai ales echipat cu un motor termic de 2.5 litri.